Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP) udostępnia internetową bazę danych: ornitho.pl w celu gromadzenia i udostępniania obserwacji ptaków w Polsce. Obserwacje można przekazywać za pomocą niniejszego portalu lub aplikacji na smartfony.

otnitho

Obserwacje przyrodnicze    Czytaj dalej...

Zapraszamy do śledzenia losów ślepowronów z nadajnikami GPS/GSM na Facebooku.W tak innowacyjny sposób polscy naukowcy śledzą trasy wędrówki unikatowego gatunku czapli – ślepowrona. Wszystkie wymienione ptaki zaobrączkowano w tym roku. Na początku zwierzęta ruszyły ze swoich polskich lęgowisk do zimowisk położonych w Afryce Środkowej.

Obserwacje przyrodnicze    Czytaj dalej...

W dniach 4-6 listopada 2014 przy południowym brzegu zbiornika Dzierżno Duże przebywała samica sterniczki Oxyura leucocephala – nowego gatunku kaczki w województwie śląskim. Wcześniejsza wzmianka o tym gatunku z terenu województwa pochodziła z roku 1924 i dotyczyła samca zastrzelonego na stawach Wielikąt. Jednakże, ze względu na brak zachowanego okazu tego osobnika uznano ostatnio ten fakt za niepewny. Dzięki obserwacji z Dzierżna sterniczka wraca więc na listę ptaków województwa śląskiego. Kaczka ta jest gatunkiem południowym, a jej najbliższe Polsce, stałe lęgowiska znajdują się w Turcji i Hiszpanii. Ze względu na raczej osiadły tryb życia sterniczka jest rzadko obserwowana daleko od swoich lęgowisk. Opisywana obserwacja jest dopiero 16 przypadkiem jej obserwacji w Polsce. Fakt ten jest tym ciekawszy, że gatunek ten wykazuje ostatnio silne trendy spadkowe i stała się gatunkiem zagrożonym. Jedną z przyczyn jest silna konkurencja ze strony jej krewniaczki – sterniczki jamajskiej Oxyura jamaicensis, zawleczonej z Ameryki do wielu parków i ogrodów zachodniej Europy.

dzierznod

Zbiornik Dzierżno Duże

Obserwacje przyrodnicze    Czytaj dalej...

Odkrycia nowych gatunków kojarzą się raczej z nieprzystępnymi ostępami tropikalnej dżungli. Wydawać by się mogło, że to, co otacza nas na co dzień nie ma już przed nami żadnych tajemnic. Nic bardziej mylnego. Jak się okazuje, nawet w województwie śląskim można jeszcze znaleźć gatunki nieznane nauce.
Udowodnił to Adam Larysz - entomolog z Działu Przyrody Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, odnajdując nowy dla nauki gatunek motyla. Odkrycie miało miejsce w położonym w województwie śląskim Imielinie koło Mysłowic. Od miejsca odkrycia motyl został nazwany Reisseronia imielinella. Należy do mało jeszcze zbadanej rodziny koszówek (Psychidae).
Do tej pory gatunek umykał uwadze badaczy ze względu na małe rozmiary oraz cykl życiowy, który sprawia, że znaleźć go można jedynie gdy jest w stadium gąsienicy, a te prowadzą skryty tryb życia, ukryte w ściółce.
Odkrycie zostało już opublikowane w czasopiśmie naukowym Zootaxa (Malkiewicz A., Sobczyk T., Larysz A. 2013. A new parthenogenetic bagworm Reisseronia imielinella sp. nov. from Poland (Lepidoptera, Psychidae) [In:] Zootaxa 3731 (1): 193–200). Można o nim również przeczytać na stronie Muzeum Górnośląskiego.
Przykład imielińskiego motyla pokazuje, że przyroda, również ta śląska, wciąż ma przed nami wiele tajemnic i wciąż warto ją badać i odkrywać.